همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

اعتراف نماینده مجلس به ضعف قانون

باز هم مطلبی دیگر از سایت جهان نیوز، توجه ام را جلب کرد! «علت شلیک نکردن پلیس به ضارب میدان کاج» کل ماجرا از این قرار بود که در یک درگیری عشقی که منجر به قتل شد، پلیس حاضر نشده است که به ضارب حمله کند و یا اینکه تیر به وی شلیک کند. چرا که یکی از مأموران پلیس چند ماه قبل 9 میلیون تومان دیه بخاطر انجام وظیفه پرداخت کرده است! این ماجرای پرداخت دیه توسط مأموران وظیفه شناس نیروی انتظامی، برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد و با این روندی که قانون در پیش گرفته است، مطمئناً آخرین بار هم نخواهد بود. در این میان باید به نیروی انتظامی و مأموران آن حق داد، اما تکلیف شهروندان چیست؟ از این پس چگونه شهروندان با خیالی راحت در خیابان قدم بزنند، در حالیکه می دانند که مأموران به خاطر قانون اشتباهی که باید در مجلس تصحیح شود و نمایندگان بی خیال آن هستند، ممکن است در مواقع خاص نتوانند به کمک آنها بیایند!

حرکت عجیب!!!

این هفته مجموعه هفتم قهوه تلخ پخش شد تا به همه شایعاتی که پیرامون پخش و نحوه ی پخش آن وجود داشت، پایان دهد. اما باز هم حرکتی عجیب از شرکت توزیع کننده دیدیم که جای هزاران علامت سؤال را برای هر خواننده و بیننده ای می گذارد. شرکت توزیع کننده برای آنکه دست برخی سودجویان را کوتاه کند، اقدام به قفل گذاری سی دی مجموعه هفتم نمود تا امکان کپی محتوای این سی دی در رایانه شخصی وجود نداشته باشد. اما به راستی آیا قفل گذاری راه حل مناسبی است؟

سودجویانی که بخواهند این شرکت را دور بزنند، آخر کار که نتوانند آن را رایت کنند، دست به تبدیل سی دی (Capture) خواهند زد و دوباره روز از نو و روزی از نو! یعنی تمام زحمات و هزینه های این شرکت بر باد خواهد رفت.

اما راه حلی مناسب برای این کار وجود داشت و دارد که متأسفانه نه فقط شرکت توزیع کننده قهوه تلخ، بلکه تمام شرکت های توزیع کننده ی آثار فرهنگی و هنری، حاضر نیستند راه حل آسانتر را انتخاب کنند و به قول قدیمی ها «لقمه را دور دهان می چرخانند». همه ی ما - چه تولید کنندگان آثار هنری و چه مصرف کنندگان این آثار- به خوبی می دانیم که تمام هزینه ی تمام شده برای یک مجموعه فیلم همچون «قهوه تلخ» و یا آثاری مشابه، چیزی بیشتر از 500 تومان در ازای هر پک (Pack) سی دی نیست. اما زمانی که به دست مصرف کننده می رسد به قیمت سرسام آور 1500 تومان عرضه می شود. به طوری که درفروش تکی ناهماهنگی هایی مشاهده می شود که بسیار جالب است. به عنوان مثال چون خرده فروش هر سی دی را 1000 تومان می خرد، امکان دارد که آن را از 1100 تا 1500 عرضه کند و جالب اینکه این اتفاق هم افتاده است! در حالی که شرکت توزیع کننده می توانست با کمی برنامه ریزی به گونه ای عمل کند که قیمت تمام شده برای مصرف کننده،‌1000 تومان باشد و کسی هم دیگر قادر به شکستن قیمت هم نباشد. این موضوع باعث می شود که حتی دست سودجویان نیز از رایت و تکثیر غیرمجاز کوتاه شود. در این برهه وضعیت قیمت مجموعه «قهوه تلخ» و «قلب یخی» بدتر از همه فیلم های سینمائی است. چرا که سریال «قهوه تلخ» با 3 سی دی، قیمت پشت جلد 2500 تومان را به خود می بیند و بازار آن را به دلیل توزیع عمده 1800 تومان برای خرده فروش آشفته کرده و سریال «قلب یخی» با تک سی دی برای مصرف کننده نیز 1500 تومان قیمت گذاری شده است. با این حال و در شرایطی که قیمت آثارهای هنری در نابسامانی به سر می برد، شرکتهای توزیع کننده به جای آنکه ‌اتحادیه ای را تشکیل داده و هماهنگی هایی را میان خود برقرار نمایند تا به قیمت ها و توزیع آثار هنری سر و سامانی بدهند و به جای آنکه برای مبارزه با تکثیر غیرمجاز، قیمت ها را تا حد امکان کاهش دهند، به بالا بردن قیمت ها و دست به دامان نیروی انتظامی می خواهند شرکت خود را نجات دهند.

امیدوارم این چند خط باعث شود که مسئولان همه شرکت های توزیع کننده و تکثیر کننده آثار هنری را به فکر فرو برد تا خط مشی خود را عوض نمایند.

شبکه ماهواره ای شیعی با پول سازمان سیا!!!!

بعضی وقتها که بیکار می شوی، دوست داری به همه جا سر بزنی! امروز من هم بیکار بودم که به سایت جهان نیوز سر زدم!! تیتری جالب به چشمم خورد! «شبکه ماهواره‌ای شیعی با حمایت آمریکا!» داشتم شاخ در می آوردم! هر چه به مغزم فشار آوردم، متوجه نشدم که کدام شبکه مدنظر است! گفتم مطلب را بخوانم؛ شاید چیزی دستگیرم شد. پس مطلب را هم خواندم. از قول حجت الاسلام نبوی، معاون تبلیغ حوزه های علمیه این سخن منتشر شده و وی اعلام کرده که اسنادش هم فاش شده است. مانده بودم که چگونه می تواند این سخن حقیقت داشته باشد؟ مسلماً شخصی با مقام معنوی و حوزوی دروغ نمی گوید، اما من که هر چه فکر میکنم متوجه نمی شوم. بهتر است برای شناسایی شبکه های مذهبی شیعی، آنها را با هم مرور کنیم.

۱- شبکه سلام: اولین و قدیمیترین شبکه ی مذهبی ماهواره که حجت الاسلام هدایتی، مدیریت آن را به عهده دارد. محتوای برخی از سخنان حاج آقا هدایتی نشان می دهد که ایشان با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند. اما آنچنان که به نظر می آید، برنامه های مذهبی این شبکه مورد حمایت مرجع عالیقدر جهان اسلام حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی است و یا اینکه مدیریت این شبکه خود را با برنامه هایی همچون پخش مستقیم درس خارج آیت الله شیرازی مورد تأیید ایشان نشان میدهد. اما به هر ترتیب،  همیشه 6 این شبکه گرو 7 آن است! شاهد بر این مدعا، کمک خواستن این شبکه از بینندگان، برای پرداخت هزینه های آن است که هر ماه می توانید، مبلغ باقی مانده را در زیرنویس این شبکه ماهواره ای ببینید.

۲- شبکه ثامن: دومین شبکه فارسی زبان مذهبی بود که پا به عرصه وجود گذاشت که البته مدت آن شاید با احتساب زمان آزمایشی، به یکسال هم نرسد. آنچنان که از شواهد پیداست، این شبکه از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاهی در داخل کشور و لزوماً  از شهر مقدس مشهد راه اندازی شده است. هر چند برخی از گمانه زنی ها از حمایت آستان قدس رضوی نیز حکایت می کند، اما هیچگاه این موضوع تأیید نشد. البته در مقطعی نیز این شایعه بر سر زبانها بود که مهندس رحیم مشائی رئیس دفتر ریاست محترم جمهوری، اقدام به راه اندازی این شبکه نموده است. اما مهندس مشائی طی یک کنفرانس خبری، شدیداً این موضوع را تکذیب نمود.

۳-شبکه امام حسین(ع)TV: به فاصله چند روز پس از افتتاح شبکه جهانی ثامن، این شبکه افتتاح شد. مقر آن کربلاست و البته در روزهای ابتدایی در اعلام برنامه های خود، برنامه های متنوع خانواده پسند همچون سریال و فیلم و برنامه ی کودک و ... را هم عنوان نمود. اما همانگونه که می شد حدس زد، دچار کمبود بودجه گردید و همچون شبکه سلام، از بینندگان خود درخواست کمک مالی نموده است.

۴- شبکه جهانی اهل بیت(ع): شبکه ای که ظاهرا مدیریت آن به عهده حجت الاسلام الهیاری است. وی که خود مجری یکی از برنامه های زنده شبکه اهل بیت است، تاکنون چندین بار از بینندگان خود درخواست نموده که بودجه ای معادل 700هزار دلار را برایش تأمین کنند. تا آنجا که ذهن نگارنده یاری می دهد، آیت الله العظمی کابلی از مراجع عظیم جهان تشیع که ظاهرا در افغانستان سکونت دارد، جهت افتتاح این شبکه، بیانیه ای جهت شکر خداوند و رهنمودهایی برای مدیران این شبکه ارسال نمود.

۵- شبکه ولایت: شبکه ی تازه تأسیسی که مدیریت آن به عهده حضرت آیت الله قزوینی حفظه الله است که از نزدیکان مرجع عالیقدر جهان اسلام حضرت آیت الله مکارم شیرازی می باشد. چند سال پیش معظم له به دستور این مرجع عالیقدر، در مناظره ای در شبکه ی وهابی - انگلیسی المستقله که جهت تفرقه افکنی راه اندازی شده، بصورت تلفنی حاضر شد و به تمام شبهات این شبکه و کارشناس وهابی آن در رابطه به شهادت بی بی مظلومه دو جهان حضرت فاطمه زهرا(س) پاسخ داد.

اما در این میان هرچه به ذهنم فشار می آورم که منظور حجت الاسلام نبوی به کدام شبکه ماهواره ای بوده است، متوجه نمی شوم! همانطور که توضیح داده شده است، 3 شبکه از 5 شبکه با کمبود مالی روبرو هستند و 2 شبکه دیگر نیز تقریبا مورد تأیید می باشند.

این قسمت در تاریخ 17آبان افزوده گردیده است: خواهرم بعد از مطالعه مطلب گفت که برای اینکه حق الناس به گردنم نباشد این موضوع را هم اضافه کنم که شاید منظور حاج آقا نبوی شبکه ای ب زبان عربی است که ما اطلاعات دقیقی از آن نداریم.

قوانین راهنمایی و رانندگی را چه کسی تعیین می کند؟

چشمتان روز بد نبیند! چند مدت پیش پراید 132 نازنینم را کنار بلوار شهید بهشتی رشت پارک کرده بودم. راننده پژو 206 بی احتیاط، از مسیر منحرف شد و چنان به خودروی من کوبید که چرخ عقب 30 سانت از زمین کنده شد و به خودروی جلویی اصابت کرد و دو خسارت بر روی دست راننده ی 206 گذاشت. مأمور راهنمایی و رانندگی سریعا در عرض 7 دقیقه خود را به محل حادثه رساند. خداییش فکر نمی کردم با این سرعت به محل حادثه برسند. طبق روال عادی هر تصادف، مأمور رسیدگی، خواستار گواهینامه، کارت ماشین و بیمه نامه شد. من و راننده خودروی پژو 405 که هر دو زیان دیده بودیم، مدارک را ارایه کردیم. اما راننده بی احتیاط، اعلام کرد که گواهینامه اش به سرقت رفته و فقط فتوکپی آن را دارد. بنابراین طبق قانون!!!! هر سه خودرو به پارکینگ راهنمایی شدند. هر چه می گوییم، جناب سرگرد، ما که زیان دیده هستیم، مدارک هم که کامل است، چرا خودروی ما باید به پارکینگ انتقال یابد، می گوید: «قانون است!!!!» این وسط مانده بودیم که کدام قانون گذار چنین قانون عجیبی را تصویب نموده است که خودروی زیاندیده، با آنکه مالکش دارای مدارک کامل است، بخاطر راننده خاطی که مدارکش ناقص است، باید به پارکینگ برود؟! آیا شما اطلاعی دارید؟