همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

مزخرفترین جوک تاریخ

همیشه سعی کرده ام که محکمترین و قویترین دلیل عقلی را برای حرف هایم ارائه کنم. شاید ضعیف بوده باشند، اما پشت حرفهایم، حتماً دلیلی منطقی داشته ام!

اکنون هم از خواننده گرامی انتظار دارم که این پست را کامل بخواند! بعد نظر ارائه دهد.

با این حساب، اجازه بدهید زرشک طلایی را به مزخرفترین جوک تاریخ اهدا کنم: کمپین تحریم باعث نخریدن خودرو شده است!!!!

اما چرا کمپین تحریم را مزخرفترین جوک تاریخ دانستیم؟! آیا قصد مقابله با آن را داریم؟!

بارها گفته ایم که کمپین تحریم برای برخی کالاهای گرانقیمت یا بی کیفیت به راه بیاندازیم! حقیر هم یکبار پیشنهاد کردم که از خرید گوشت و مرغ تا زمان بازگشت آن به قیمت واقعی، خودداری کنیم؛ که پاسخ عده ای این بود: بجای گوشت زهرمار بخوریم؟!!!!

اگر به یاد داشته باشید سال گذشته در همین ایام بود که اعلام شد در لبنیات روغن پالم وجود دارد! کمپینی در فضاهای مجازی راه افتاد و لینیات را از تاریخ 25 لغایت 28 شهریور تحریم کردند! اما جالبترین نکته این بود که در همین سه روز، فروش لبنیات به بالاترین حد خود رسید!!!! و هیچ کارخانه ی لبنیاتی هم اعتراض نداشت!!!

پس به واقع ما مخالفتی با کمپین تحریم نداریم! بلکه آن را مفید هم می دانیم؛ لیک معتقدیم که متأسفانه مردم به کمپین ها اعتنایی نمی کنند!!

اما چگونه شد که اینبار کمپین تحریم را پیروز مقابله با کارخانجات خودروسازی دیدیم؟!

در حقیقت این کمپین و درک ملت نبود که به نخریدن انجامید! بلکه عوامل دیگری در این ماجرا دست دارند که بطور ناخودآگاه باعث نخریدن خودرو شدند!

در اینجا سعی می کنیم که به برخی از عوامل اشاره کنیم:

1- کمبود نقدینگی: هم اکنون سرمایه های زیادی در بازار وجود ندارد! اگر بازار خرید خودروی صفر را به کمپین ربط دهیم، بازار مسکن و زمین چرا دچار رکود شده؟ بازار البسه چرا دچار رکود شده؟ و الباقی بازارها؟!

2- مسکن مهر: بلای خانمان سوز بازارهای داخلی، چه خودرو و چه دیگر بازارها، به کشش سرمایه ها به طرف مسکن مهر است! تحویل ناگهانی و یکباره مسکن های بی کیفیت مهر، وام های بلند مدت و نبود خریدار برای صاحبان مسکن مهر، همگی باعث شده که سرمایه های موجود به این سمت و سو کشش پیدا کند و سرمایه ها بطور راکد و بصورت ملک آن هم برای بسیاری بصورت اقساطی در آید!

3- قیمت بسیار پایین خودروی اسقاطی: در حالی دولت خودروهای  تولید شده تا سال 1384 را اسقاطی دانست، که قیمت خودروی اسقاطی را دومیلیون و هشتصد هزار تومان اعلام کرده است! پر واضح است که دارندگان خودروهای مدل پایین حاضر به تحویل و فروش خودروی خود به این قیمت نیستند! بعنوان مثال با یکی ازدارندگان پیکان مدل پایین صحبت می کردم، می گفت روزانه با همین ماشین 50هزار تومان درآمد کسب می کنم و حداقل اقساط خودروی صفر را ندارم! خالص در سه ماه همان 2/800/000 تومان را به دست خواهم آورد و ماههای بعد هم مال خودم! این تفاوت قیمت، باعث شده که خریدار از خرید خودروی صفر و جایگزینی با خودروی فرسوده خودداری کند!

4- قیمت بالا، شرایط نامناسب: خودروسازان، انتظار دارند که خودروی کیفیت پایین خود را به صورت نقدی با تحویل چند ماهه به مشتری واگذار کنند و مشتریان نیز با کلی تشکر و التماس از نمایندگی فروش خارج شوند! شرایط اقساطی جدید نیز مورد رضایت نیست!  مثلاً برای خرید یک پراید صفر 20 میلیونی، باید نیمی از آن را نقد و الباقی با اقساط 36 ماهه و سالیانه 25% سود به بالا اقدام کنید! در حالیکه شرایط عقلانی این است که در شرایط فعلی خودرو صفر با 2 میلیون تومان پیش پرداخت و سود سالیانه 10% و در اقساط 60 ماهه واگذار شود! فروش و سود خودروسازان در فروش خودروهای صفر نیست! بلکه در فروش قطعات خودرو است! اما خودروسازان، اصرار دارند که سود خود را از فروش خودروی صفر بدست آورند!

در انتها اگر شرایط به همین منوال پیش برود، حتی اگر قیمت خودرو کاهش پیدا کند، با توجه به کمبود نقدینگی در بازار، شرایط فروش نامناسب، و در شرایطی که کمپین تحریم هم وجود نداشته باشد و یا مدتی دیگر، کمپین هم به التماس و صرافت برای خرید خودرو بیافتد، باز هم باید مدتها صبر کرد تا مردم قدرت خرید خودروی صفر را پیدا کنند!

بیشترین مشتریان خودروسازان، سرمایه داران و نمایشگاه داران بودند؛ که با شرایط مشابه یا حتی بهتر از خودروسازان، خودرو را بصورت اقساطی به مشتریان تحویل می دادند؛ آنها هم بخاطر کمبود نقدینگی مردم، می دانند که حتی خرید خودرو با خواب سرمایه روبرو خواهد شد، در نتیجه اقدام به خرید نخواهند کرد!