همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

حرکت عجیب!!!

این هفته مجموعه هفتم قهوه تلخ پخش شد تا به همه شایعاتی که پیرامون پخش و نحوه ی پخش آن وجود داشت، پایان دهد. اما باز هم حرکتی عجیب از شرکت توزیع کننده دیدیم که جای هزاران علامت سؤال را برای هر خواننده و بیننده ای می گذارد. شرکت توزیع کننده برای آنکه دست برخی سودجویان را کوتاه کند، اقدام به قفل گذاری سی دی مجموعه هفتم نمود تا امکان کپی محتوای این سی دی در رایانه شخصی وجود نداشته باشد. اما به راستی آیا قفل گذاری راه حل مناسبی است؟

سودجویانی که بخواهند این شرکت را دور بزنند، آخر کار که نتوانند آن را رایت کنند، دست به تبدیل سی دی (Capture) خواهند زد و دوباره روز از نو و روزی از نو! یعنی تمام زحمات و هزینه های این شرکت بر باد خواهد رفت.

اما راه حلی مناسب برای این کار وجود داشت و دارد که متأسفانه نه فقط شرکت توزیع کننده قهوه تلخ، بلکه تمام شرکت های توزیع کننده ی آثار فرهنگی و هنری، حاضر نیستند راه حل آسانتر را انتخاب کنند و به قول قدیمی ها «لقمه را دور دهان می چرخانند». همه ی ما - چه تولید کنندگان آثار هنری و چه مصرف کنندگان این آثار- به خوبی می دانیم که تمام هزینه ی تمام شده برای یک مجموعه فیلم همچون «قهوه تلخ» و یا آثاری مشابه، چیزی بیشتر از 500 تومان در ازای هر پک (Pack) سی دی نیست. اما زمانی که به دست مصرف کننده می رسد به قیمت سرسام آور 1500 تومان عرضه می شود. به طوری که درفروش تکی ناهماهنگی هایی مشاهده می شود که بسیار جالب است. به عنوان مثال چون خرده فروش هر سی دی را 1000 تومان می خرد، امکان دارد که آن را از 1100 تا 1500 عرضه کند و جالب اینکه این اتفاق هم افتاده است! در حالی که شرکت توزیع کننده می توانست با کمی برنامه ریزی به گونه ای عمل کند که قیمت تمام شده برای مصرف کننده،‌1000 تومان باشد و کسی هم دیگر قادر به شکستن قیمت هم نباشد. این موضوع باعث می شود که حتی دست سودجویان نیز از رایت و تکثیر غیرمجاز کوتاه شود. در این برهه وضعیت قیمت مجموعه «قهوه تلخ» و «قلب یخی» بدتر از همه فیلم های سینمائی است. چرا که سریال «قهوه تلخ» با 3 سی دی، قیمت پشت جلد 2500 تومان را به خود می بیند و بازار آن را به دلیل توزیع عمده 1800 تومان برای خرده فروش آشفته کرده و سریال «قلب یخی» با تک سی دی برای مصرف کننده نیز 1500 تومان قیمت گذاری شده است. با این حال و در شرایطی که قیمت آثارهای هنری در نابسامانی به سر می برد، شرکتهای توزیع کننده به جای آنکه ‌اتحادیه ای را تشکیل داده و هماهنگی هایی را میان خود برقرار نمایند تا به قیمت ها و توزیع آثار هنری سر و سامانی بدهند و به جای آنکه برای مبارزه با تکثیر غیرمجاز، قیمت ها را تا حد امکان کاهش دهند، به بالا بردن قیمت ها و دست به دامان نیروی انتظامی می خواهند شرکت خود را نجات دهند.

امیدوارم این چند خط باعث شود که مسئولان همه شرکت های توزیع کننده و تکثیر کننده آثار هنری را به فکر فرو برد تا خط مشی خود را عوض نمایند.

نظرات 1 + ارسال نظر
ح.ق دوشنبه 17 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 06:44 ق.ظ http://www.gvbg.blogsky.com

مهران مدیری با صدا و سیما آیا سر مسایل مالی بوده (که ظاهرا تا 4 میلیارد تومان هم پیشنهاد داده بودند) یا سیاسی یا چیز دیگه؟داخل پرانتز: باید بهش حق داد که 4 میلیاردو قبول نکنه ... خدا وکیلی حساب کردی با حداقل فروش 90 قسمت چند میلیارد تومان میشه؟ ماشین حساب رو بردار و حساب کن... من که از جایی شنیدم تا این 18 قسمت 5 میلیاردو کاسب شده که مطمئنم بیش از این حرفاست.

2- سوالی مهم: این نوع شیوه توزیع کجای قانون وزارت ارشاد اومده؟ مگه میشه سریال رو 3 قسمت 3 قسمت توزیع کرد؟؟؟ یا باید فیلم سینمایی باشه که تازه بعدیشو با شماره 2 مجوز میدهند یا باید سریال باشه که به صورت مجموعه مجوز می دهند.حالا این کدومشه؟ شمارو به خدا اگر این باب بشه میدونید چه کلاهبرداری از مردم میکنند؟یا شایدم به لطف برو بچ ارشادی قانون جدیدوضع شده که ظاهرا هم همینجوریه؟آقا نوش جانتون...می تونیدمی خورید!

آقا مهران شیرین تر از این قهوه تلخ تا حالا تو عمرت خورده بودی؟؟؟
این رو از یه وبلاگ برداشتم و به نظرم اومد کامنت مناسبی برای این پست شما باشه .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد