همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

انتخابات و زمان برگزاری آن

انتخابات و زمان برگزاری آنها بر اساس قانون اساسی برای هر پستی که قانون آن را پیش بینی کرده، هر چهارسال یکبار است. بر اساس اینکه کشور همیشه درگیر انتخابات نباشد و نیز اینکه هزینه های انتخابات سرشکن شود، طبق مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی، برخی از  انتخابات با هم تجمیع شدند. بعنوان مثال انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری با یکدیگر تجمیع شده اند و برگزاری این دو در یک روز با هم هستند. البته در این تجمیع ایراداتی وجود دارد و محاسنی نیز دارد.

هر چند مبحث این نوشتار، ایرادات و محاسن تجمیع انتخابات نیست، اما برای آنکه موضوع روشنتر گردد، به بیان برخی از محاسن و ایرادات می پردازیم:

1- تجمیع انتخابات به طور کلی هزینه های دولت در برگزاری انتخابات را سرشکن می کند.

2- از بروز جوهای بی مصرف در جامعه بخصوص در زمان انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری می کند. چرا که نیمی از جامعه درگیر انتخابات شورای شهر هستند.

3- برخی از هزینه های تبلیغاتی نیز از جهات مختلف کاسته می شود.

4- اشتیاق در حضور برای انتخابات بیشتر می شود.

...

و اما ایراداتی که بر تجمیع وارد است:

1- رئیس جمهور یک نفر است! این همه هزینه ها که برای تجمیع انتخابات پرداخت شد و دوره ی شورای اسلامی شهر را برای یک دوره استثنائاً 6ساله کردیم، اگر چنانچه خدای ناکرده، در یک دوره ای رئیس جمهور فوت کند و یا اینکه از مقام خود استعفا دهد، تکلیف انتخابات بعدی شورای شهر چه می شود؟

2- شور و هیجان انتخابات ریاست جمهوری کاسته می شود.

3- صدای تبلیغات کاندیداها چه در شورای شهر و چه ریاست جمهوری در همهمه یکدیگر گم می شود.

....

اینها محاسن و مضرات تجمیع انتخابات بود. منتها هم اکنون نیز ایراداتی بر برگزاری و فاصله زمانی دوره های انتخاباتی وجود دارد که متأسفانه هنوز به آنها توجه نشده است.

اما فاصله انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با ریاست جمهوری، یکی از بزرگترین مشکلات اساسی را برای نظارت مجلس بر عملکرد رئیس جمهور ایجاد کرده است.

می دانید که فاصله انتخابات مجلس با ریاست جمهوری چیزی حدود دوسال است. حال مشکل سؤال از رئیس جمهور را که از دو سال پیش تا همین چند مدت پیش ادامه داشت را بعنوان مثال می آوریم. 

وقتی دوسال پیش گروهی از نمایندگان قصد داشتند که از رئیس جمهور در مورد برخی از مشکلات، سؤال بپرسند، بسیاری از مردم -ازجمله خود من- اعتقاد داشتیم که چون نزدیک انتخابات است، این عده از نمایندگان برای تبلیغات خود دست به چنین عملی زده اند! و اینگونه فشار افکار عمومی اجازه نداد که نمایندگان به وظیفه خود عمل کنند.

اکنون بعد از گذشت یک سال و نیم از انتخابات مجلس، دوباره گروهی از نمایندگان مجلس، قصد داشتند که از رئیس جمهور سؤالاتی درباره برخی حوادث و مسایل اقتصادی بپرسند؛ که مقام معظم رهبری به موقع و به درستی جلوی این اشتباه را در این برهه زمانی گرفتند. عقیده بر این بود و هست که زمان چندانی به پایان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد باقی نمانده است. فاصله زمانی از سؤال تا ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور و سپس در صورت تأیید دیوان عالی کشور برای برداشتن تنفیذ توسط حضرت امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) باعث می شد که چیزی حدود بیش از سه ماه کشور دچار تنش گردد. با احتساب ایام تعطیل عید نوروز و زمان تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری و سپس برگزاری خود انتخابات، فرصت چندانی از زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد باقی نمی ماند. این باعث می شد که کشور این چندماه آخر ریاست جمهوری را هم با تنش پشت سر بگذارد. پس به درستی در این برهه زمانی، مقام عظمی ولایت سؤال از رئیس جمهور را متوقف کردند.

اما جای تعجب است که مسئولان قانونگذاری چرا به فکر رفع اینگونه مشکلات نیستند؟

من بعنوان یک شهروند ایرانی پیشنهادی را ارایه می کنم.

ما برای آنکه هزینه های اضافی را کشور از برداریم، انتخابات را تجمیع کردیم. منتها تا مملکت میخواهد به حالت ثبات برسد، انتخابات جدید پیش می آید که البته این حق مردم است و هیچکس هم حق ندارد آن را سلب کند. اما بهترین راه حل این است که دوره نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری را 5ساله در نظر بگیریم. یا اینکه حداقل دوره نمایندگی مجلس 5ساله باشد.

بدین ترتیب هم از هزینه های انتخاباتی کاسته می شود، هم نمایندگان مجلس به اندازه کافی فرصت دارند که به معضلات رسیدگی کنند و هم اینکه نمونه اشکالات قبلی که برای طرح سؤال از رئیس جمهور پیش آمد، دیگر پیش نخواهد آمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد