همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

قمار اینترنتی با شیوه ای نوین

حکم قمار در اسلام مشخص است! به طور کلی قمار در اسلام حرام است!

در لغت نامه قمار بدینگونه معنا می شود: بازیی‌که‌در آن‌شخص‌برنده‌ازبازنده‌پول‌یا چیزی‌گیرد.

شاید در برخی از مواقع شما به درستی متوجه نشوید که وارد بازی ای شده اید که ذاتاً قمار است!! چرا که ظاهراً انجام کاری را صورت می دهید که شباهتی به قمار ندارد!

اکنون قمار اینترنتی، شیوه ای جدید را به نمایش گذاشته است! برخی از سایتهای به ظاهر خرید و فروش، اقدام به عرضه کالایی با قیمت پایه ای 1000تومان می کنند و ظاهراً نشان می دهند شما در مزایده شرکت کرده اید!!! منتها زمانی که وارد این قمار جدید اینترنتی می شوید، متوجه خواهید شد که در دام قمار اینترنتی افتاده اید! 

از اینجا شما برای شرکت در این قمار دو راه دارید! اول آنکه در نقش یک بازاریاب برای جذب افراد بیشتر شرکت کنید! تا از این طریق به شما بسته ی «بید(BID)» اهدا شود. اگر نمی توانید در نقش بازاریاب ظاهر شوید، به ناچار باید بسته ی «بید» را خریداری کنید.

به طور مثال در یکی از این سایتهای به ظاهر مزایده، هر بسته 10تایی «بید» 8000تومان خرید و فروش می شود.

«بید» در این سایتها به چه کار می آید؟

قاعده کار مزایده ها را می دانید! نمونه های آن را در فیلم ها و سریالهای تلویزیون دیده اید! برای کالایی قیمت پایه ای درنظر گرفته می شود، سپس هر کدام از شرکت کنندگان، طبق علاقه و نظر خود، قیمتی را اعلام می کنند. مثلا برای کالایی قیمت پایه ای 50هزار تومان مدنظر است. اولی شروع می کند به قیمت دادن! «50500» و دومی «51000» و الی آخر! جایی می رسد که کسی قیمت داده و بالاتر از او کسی دیگر مایل به خرید نیست! به آخرین نفر فروخته می شود.

در اینجا کار آن گفتار را کلید «بید» انجام می دهد. مثلاً قیمت یک گوشی موبایل که در بازار بالای 300هزار تومان قیمت دارد، در اینگونه سایتها، با قیمت پایه ای 1000تومان عرضه می شود. هر کاربری که یکبار روی کلید «بید» کلیک کند، 10تومان به قیمت پایه اضافه می گردد. یعنی قیمت پایه 1010 تومان می شود. و بدین ترتیب مزایده آغاز می شود. در انتهای کار و در زیر 60ثانیه، به ازای هر بار کلیک کردن روی «بید» بین 8 تا 30 ثانیه به زمان اتمام مزایده افزوده می شود.

ظاهراً متوجه شده اید که کالایی که در بازار 300هزار تومان به بالا قیمت دارد، چگونه در این سایتها با قیمت پایه ای 1000تومان ارایه می گردد؟ هر چقدر هم که روی «بید» کلیک کنند، مطمئناً بیشتر از 20000تومان نخواهد شد. اما تقلب این کار را اینجا مشخص می کنیم:‌

شما فرض کنید که این گوشی به قیمت 10000تومان فروش رفته است. 1000تومان که قیمت پایه اعلام شده است! پس 9000تومان آن توسط «بید» مشخص می شود. فرض که کالای مورد نظر ما دقیقاً همان 300هزارتومان است. 10هزار تومان که توسط فروش باز می گردد. می ماند 290هزار تومان! اگر همانطور که گفتیم، هر «بید» 10 تومان به قیمت کالا اضافه کند، بنابراین 900 بار کلید «بید» فشار داده شده است. حال اگر هر «بید» 800تومان توسط کاربران خریداری شده باشد، 720هزار تومان به جیب مدیران سایت رفته است!!! که این مبلغ را اگر از 290هزار تومان کسر کنیم، می شود: 430هزار تومان!!!! یعنی سود سایت به ظاهر مزایده!!! حتی اگر شما 100 کلیک را در نظر بگیرد که از گونه های دیگر همانند جذب کاربر برای سایت و .... توسط سایت به کاربران هدیه شده، فقط 80هزار تومان از 430هزار تومان سود سایت، کسر می گردد.

شما به همین راحتی وارد بازی قمار شده اید!!

حال چرا می گوییم این یک بازی قمار است؟

همانطور که گفته شد؛ شما در این بازی، باید «بید» را خریداری کنید. مطمئن هم نیستید که وقتی کلید «بید» را می زنید، آخرین نفر باشید! با هر کلید «بید» شما 800 تومان از دست داده اید. در اینجا فقط یک نفر برنده است! بنابراین تمام کسانی که کلید «بید» را زده اند، بازنده محسوب می گردند!!! و فقط یک نفر به همراه واسطه، برنده شده اند!

برای نمونه یکی از این سایتها را معرفی می کنیم:

بیدفا

فقط مراقب باشید که سرمایه های خود را ذره ذره از دست ندهید!!! ضمن آنکه مرتکب فعل حرام نیز شده اید، اموالتان نیز از دستتان خواهد رفت! می شوید «آش نخورده و دهن سوخته»

این به شرط آن است که مدیر سایت، انسان منصفی باشد!!! چرا که می تواند با کمک مثلاً ده نفر از دوستان خود که بی نهایت به آنها «بید» اعطا کرده، تقلب کند و دوستان او تا لحظه آخر، در این بازی قرار بگیرند و آخرین نفر هم آنان باشند. چرا که به هر حال شما به عنوان کاربر، با محدودیت «بید» روبرو هستید، اما کاربران مجازی، در این مورد دارای محدودیتی نیستند!

اکنون سؤالی که پرسیده می شود این است که مسئولین نظارت بر جرایم رایانه ای کجا هستند که چنین افرادی با استفاده از ساده دلی کاربران اینترنتی، اقدام به برگزاری قمارهای مجازی و کلاهبرداری های اینترنتی می کنند؟

نکته قابل توجه این است که برخی از این سایتها، در ستاد ساماندهی نیز به ثبت رسیده اند!!! و برخی دیگر با کمال پرروئی می نویسند: این سایت مطابق قوانین جمهوری اسلامی است!!!! 

منتها هنوز ما هم متوجه نشدیم که کجای قانون اساسی جمهوری اسلامی، قمار آزاد اعلام شده است؟!!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد