همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

چرا ساعت 4 بعدازظهر؟!

مسابقات فوتبال در اکثر کشورهای جهان، در ساعات آخرین شب برگزار می شود.

کشورهای جهان سوم به دلایلی که ذکر خواهیم کرد، در بعدازظهر و قبل از غروب آفتاب بازهای خود را برگزار می کنند.

اما در ایران که ادعا داریم که فوتبال و اقتصاد آن رو به پیشرفت است، همچنان همچون کشورهای جهان سوم، در ساعات قبل از غروب آفتاب این بازیها برگزار می گردد.

اما برگزاری مسابقات در ساعات پایانی روز و میانه های روز چه تفاوتهایی دارد؟

هنگامی که یک کشور، صاحب اقتصاد قدرتمندی است و میتواند از برخی از امکانات، همچون برق استفاده نماید، و می داند که بازیهای فوتبال در این کشورها با تماشاگرانی پرشور برگزار می شود، بازیها را در ساعات پایانی شب برگزار می کند. این مسئله باعث می شود که اولاً حجم ترافیک در ساعات پایانی شب، به حداقل ممکن برسد، فرض بفرمایید که پس از پایان یک بازی، 15000نفر از یک استادیوم بیرون بیایند و در میانه شهری قرار گیرند که ساعت 5بعدازظهر، موقعیت کاری آنهاست. ترافیک روی ترافیک و چه اصطلاک و هزینه هایی این شهر باید بپردازد؛ از مصرف سوخت و اصطلاک خودرو گرفته تا .... . ثانیاً آرامش همشهریان به هم ریخته و مشکلات روانی برای همه ایجاد می کند. ثالثاً خود تماشاگران فوتبال، پس از برگزاری مسابقه در ساعات میانی روز، با مشکل هیجانات درونی که از درون استادیوم با خود به بیرون آورده اند، روبرو هستند و این مشکل را تا ساعات پایانی شب نیز به همراه دارند. در حالیکه برگزاری یک بازی فوتبال، در ساعات پایانی شب، باعث می گردد که یک تماشاگر، پس از پایان بازی، به منزل رفته و استراحت کند و این هیجانات کاذب بر روی وی تأثیر منفی نگذارد.

اما ایران ما:

جای سؤال اینجاست که وقتی یک دیدار می تواند در ساعات پایانی شب برگزار شود، چه اصراری است که آن را در روز برگزار نماییم؟ مگر نه آنکه مدعی هستیم که اقتصاد ما در حال توسعه است و مشکل کمبود برق نداریم؟ پس باید علت را در جایی دیگر جستجو کنیم!!

غالباً شورای تأمین استانها، با بررسی شرایط کلی شهر و استان، ساعات برگزاری دیدارها را اعلام می کنند؛ و چنانکه از شواهد پیداست، بخاطر شورشهای احتمالی برخی از عوامل خودفروخته، این بازیها در روز برگزار می شود که بتوان آن را کنترل کرد. چون به طور کلی ما مشکلی با برگزاری دیدارها در ساعات پایانی شب نداریم. کما اینکه توان برگزاری این دیدارها در ساعات پایانی شب، در ماه مبارک رمضان، دیده شده است.

حال سؤال ما این است که آیا کنترل جمعت هوادار فوتبال در ساعات پایانی شب که غالب مردم در استراحت به سر می برند، راحت تر است یا در ساعات میانی روز که همه در خیابانها در حال تردد هستند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد