همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

چند کلام اقتصادی با همه۲

در مباحث اقتصادی، همیشه نگاه ما به دولت است. اینکه دولت در مباحث اقتصادی می تواند مقصر باشد، و حتماً نیز مقصر می شود، حرفی نیست! اما در این مواقع دولت چند درصد مقصر است و خود ملت چند درصد؟!!!

هر گاه صحبت از تقصیر خودمان می کنیم، بسیاری به شخصیتشان بر می خورد! انگار که آنان هیچ ایرادی نداشته و ندارند! بزرگی می گفت: «هر گاه دستت را به نشانه طرف مقابل می گیری و می گویی تو مقصری، به یاد داشته باش که سه انگشت شما به طرف خودتان است!» پس مطمئناً خودمان بیشتر مقصریم!

حکایت عجیبی است در میان مردم ما!!! وقتی اعلام می کنند که جنسی در حال گران شدن است، به ناگاه هجوم آورده و آنچه در بازار هست و نیست را به یغما می برند!

یادش بخیر! آن زمانی که بنزین سالیانه 10درصد گران می شد، شب عید یک سال به پدر گفتم که برو تو هم بنزین باک خودروی خود را پر کن! جمله ی جالبی را بیان کرد! «امشب بنزین با نرخ قبلی زدم، فردا چه؟! واقعاً با این صفهای شلوغ، ارزش آن را دارد که این همه مدت در صف بمانم و هم خود را آزار دهم و هم ماشین را به خرج بی خود بیاندازم؟!!» راست می گفت؛ فردا چه؟ این صفهای طولانی، اصطلاک ماشین را بیشتر می کرد و اگر 1000تومان بنزین ارزانتر می زد، باید 2000تومان هزینه اصطلاک می داد!

قانون عرضه و تقاضا را غالباً می دانیم چیست! برای یادآوری عرض می کنم که این قانون اقتصادی می گوید: «هرگاه عرضه کالا زیاد و تقاضا (فروش آن) کم گردد، ارزانی به وجود می آید و هر گاه عرضه کالا کم و تقاضا زیاد شود، گرانی به وجود می آید.»

به یاد بیاورید زمانی که دولت اعلام نمود که قصد دارد یارانه ی پودر رختشویی (تاید) را حذف کند! معلوم بود که و اعلام نیز شد که قیمت 250تومان در هر بسته، به 400تومان افزایش خواهد یافت! اما به ناگاه در بازار چرخش دیگری اتفاق افتاد! ملت با هجوم به سوپرمارکت ها، هر چه پودر رختشویی یافتند، خریدند! بازار از پودر رختشویی خالی شد و قیمت آن تا 700تومان افزایش یافت! تا بازار به حالت تعادل بازگشت، چند ماهی گذشت و چون مردم خرید مدتهای خود را در مورد پودر رختشویی، انجام داده بودند، تقاضا هم کم شده بود، ارزانی اندکی در این محصول صورت گرفت! اما هیچگاه این محصول قیمت 400تومان اعلامی دولت را دیگر ندید! بلکه پس از چند ماه، به قیمت 450تومان بازگشت و ادامه ماجرا که خودتان خبر دارید....

همین مدتی پیش بود که کارخانجات لبنی، اقدام به عرضه شیر یارانه ای به مبلغ 650تومان کردند! در آن مقطع، برخی از مغازه داران با یک حرکت هماهنگ و البته بدون طراحی از قبل، خرید شیر خود را از ترس کاهش فروش، تقلیل دادند. همین امر باعث شد که تا مدتی اندک، دوباره قیمت شیر به 350تومان کاهش یابد!

هم اکنون در بازار گوشت هم چنین اتفاقی در حال رخ دادن است! خرید گوشت توسط عامه مردم به علت گرانی، کم شده است! قصابی ها ناچار به کاهش قیمت گوشت خود شده اند تا بتوانند از پس هزینه ها بر بیایند! جالب است که قیمت چیزی در حدود 3000 تومان هم کاهش پیدا کرد! در حالیکه نه از طرف دولت فشاری وارد شد و نه واردات گوشت داشتیم! بلکه خود مردم باعث ارزانی آن شدند!

اکنون خوب است که هر از گاهی، مردم دست به چنین اقداماتی بزنند! خرید یک کالای خوراکی را تحریم کنند تا قیمت آن کاهش یابد! با چنین طرز تفکری راهی برای برخی از سودجویان و محتکرین نخواهد ماند، جز آنکه کالا را به اندازه ی کافی و با نرخ مناسب به بازار عرضه کنند.

آیا کسی هست که هماهنگ کننده این امر باشد و هر از گاهی کالایی را اعلام و مردم هم پیروی کنند؟!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد