همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

تفاوت تورم و گرانی!!

یادش بخیر! شیخ اصلاخات در مناظره انتخابات خرداد 88، چه سوتی عجیبی داد!!! کاندیدای ریاست جمهوری، هنوز تفاوت تورم و گرانی را نمی دانست! می گفت که «ننه جونش هم می داند گرانی چیست؟» و بعد در مورد تورم سخن گفت!

موضوعی که در اینجا باید در مورد آن سخن بگوییم این است که تفاوتی است میان تورم و گرانی!

به زبان ساده، تورم، مقدار بالا رفتن قیمت اجناس در طول مدت یکسان - مثلاً یک سال- را می گویند. اما گرانی تقریبا در مورد قدرت خرید مردم است.

برای درک تفاوت آن، مثالی ساده می زنیم: ممکن است که مثلا در یکسال نرخ تورم 30% باشد، اما این نرخ تورم در قدرت خرید مردم احساس نشود! چون قدرت خرید مردم بالاست و بخاطر همین موضوع نرخ تورم به چشم نمی آید! اما دقیقا این موضوع می تواند برعکس هم باشد! مثلا نرخ تورم حتی تک رقمی و زیر 5% هم باشد؛ اما بخاطر قدرت پایین خرید، احساس کند شدن چرخه اقتصادی بازار را می توان درک کرد.

در برخی از مواقع شما قدرت خرید پایین را احساس می کنید، اما این موضوع اصلا به گرانی و تورم ربطی ندارد! بخصوص در بازارهایی، چون بازار ایران!!

بازار ایران بر پایه حقوق کارمند و کارگر می چرخد! برخلاف بازارهای صنعتی که برپایه تولید و صادرات می چرخد! وقتی حقوق یک کارگر یا کارمند، در حدی غیرقابل تصوری، پایین باشد، مسلم است که قدرت خرید هم پایین می آید و این یعنی اینکه به طور ناخودآگاه، بازار دچار رکود اقتصادی می شود. در نتیجه احساس گرانی باز هم پیش می آید!

در بازار ایران برخلاف بازارهای جهان، و بر خلاف تصور بسیاری، اجناس گران نیست! آنچه که بیشتر باعث می شود که احساس گرانی کنیم، همین پایین بودن حقوقهاست. بعنوان مثال، در کشورهای شرق آُسیا، حقوق کارمندان و کارگران، ماهیانه تا 15 تا 20 هزار دلار می تواند باشد! یعنی چیزی در حدود 15 تا 20 میلیون تومان! بنابراین با داشتن چنین حقوقی، می توان تصور کرد که چرا با توجه به بالا بودن هزینه ها در این کشورها، کمتر کسی احساس گرانی و تورم را درک می کند.

اکنون دولت جمهوری اسلامی، چند سالیست که در تلاش است که حقوق کارمندان را افزایش دهد، حذف یارانه های انرژی هم در همین راستاست! امیدواریم که دولت بتواند در این امر خطیر که می تواند در 10 سال آینده، اقتصاد کشورمان را متحول کند، سربلند و سرفراز باشد!

نظرات 2 + ارسال نظر
سپهر سه‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:05 ق.ظ

سلام ، آقای عزیز
خواهش میکنم ، یه مقداری مطالعه بیشتری در مورد تعاریف تورم و گرانی داشته باشید .
همچنین در مورد حقوق کارگری در آسیای شرقی بیشتر سوال فرمائید و کسب اطلاعات بکنید . اینجوری کمتر آمار اشتباه در مطالبتان خواهد بود.
فقط یک نکته عرض کنم
قیمت مرغ در بازار ایالات متحده به پول ایران حدود 2000 تومان می باشد .
زیاده عرضی نیست .

علیک سلام
ممنون از راهنماییتان
اتفاقا کسب اطلاعات بود و زبان عامیانه!
همین!

majid شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:03 ب.ظ http://churtkeh.blogfa.com

دوست گرامی شما نظر شخصی خود را به جای مفاهیم اقتصادی جا زده اید.
لطفا پیش از انتشار مطلب برای حفظ اعتبار خودتان کمی مطالعه کنید

دوست عزیز!
ای کاش به جای فرافکنی، تفاوت میان تورم و گرانی را بیان می کردید!!
یا اگر به نظر شما، یا همان علمی که از آن سخن می گویید، تفاوتی وجود نداشت، آن را بیان می کردید!
وبلاگ شما دیدم!
اینکه شما با دولت مشکل داشته باشید و بخواهید از آب گل آلود، برای خودتان ماهی بگیرید، چیز جالبی نیست!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد