همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

جناب رئیس جمهور! پل خلیج فارس، لطفاً!!

اواخر سال گذشته بود که ریاست محترم جمهوری در سفر استانی خود به استان هرمزگان، خبر مسرت بخش ساخت پل خلیج فارس را دادند.

این پل طرحی بود که از قبل از انقلاب، زمزمه ساخت آن به گوش می رسید. سال 57 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و مدتی بعد، جنگ علیه ایران آغاز شد و دولت و ملت به دفاع پرداختند. زمزمه های ساخت پل دوباره بعد از جنگ در دولتهای پنجم و ششو هفتم و هشتم، به گوش رسید؛ اما متأسفانه لابی های اماراتی، رگ کار را در همان ابتدای برنامه زدند و اجازه ساخت و برنامه ریزی داده نشد! تا اینکه سال گذشته دکتر احمدی نژاد از آغاز ساخت این پروژه در ابتدای سال 89 و پایان کار در انتهای سال 89!!! خبر داد. اما هنوز خبری از آغاز ساخت این پروژه نشده است.


اما پل خلیج فارس چیست؟


این پل، متصل کننده شهر بندرعباس به قشم است که می تواند ترانزیت کالا و حمل و نقل را آسانتر کند و به نوعی تأثیر مستقیمی بر کاهش کالا و یا درآمد داخلی کشور خواهد گذاشت.


ارزش پل خلیج فارس چیست؟


دولت وهابی امارات عربی متحده، سالانه از نبود اسکله تخلیه بار بیش از 100 هزار تن در ایران، مبلغی در حدود 6 میلیارد دلار صاحب درآمد است.

این مبلغ به دو قسمت سه میلیارد دلاری تقسیم می شود.

الف- به دلیل آنکه نزدیکترین اسکله به ایران برای تحلیه بار بیش از 100هزار تن در امارات وجود دارد، کشتی هایی که کالا به ایران ترانزیت می کنند، ناچارند که در امارات پهلو گرفته و بار را تخلیه کنند و سپس توسط کشتی های کوچکتر به ایران انتقال دهند. این جابجایی گمرک و حرکت لنج ها و کشتی های کوچکتر، مبلغی در حدود 3 میلیارد دلار در طول سال به جیب اماراتی ها واریز می کند. (ناگفته نماند که اسکله تخلیه بار 100 هزار تنی در بندرعباس وجود دارد، اما بیش از این اماکان تخلیه بار نمی باشد).

ب- کشتی هایی که برای ایران کالاهای سفارشی را حمل می کنند، پس تخلیه نیاز به سوخت گیری مجدد دارند. سوخت گیری مجدد، به جای آنکه برای ایران درآمدزا باشد، برای اماراتی ها درآمدزا شده است. زیرا همانجا که این کشتی ها تخلیه بار را انجام داده اند، سوخت گیری کرده و باز می گردند. این مبلغ چیزی در حدود 3 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بدین ترتیب دولت امارات، بدون هیچ زحمتی صاحب 6 میلیارد دلار در سال خواهد شد.

البته این پل منافع دیگری نیز با خود به همراه دارد. از جمله آسان کردن ترانزیت برای آسیا مرکزی و ... که می تواند تأثیر مستقیمی بر درآمد کشور بگذارد.


چرا طرح با این همه منافع، این همه مدت متوقف شد؟


دولت امارات، توسط لابی های درون کشورمان توانست، مدت های زیادی این پروژه را مسکوت نماید. اکنون نیز که با توجه به رکود شدید اقتصادی در دبی که مرکز درآمدزایی نامشروع امارات بود،‌ باعث شده که دولت امارات بیش از پیش، دست به دامان این موضوع شود تا شاید بتواند این آب باریکه را برای خود نگاه دارد.

اما سؤال ما از رئیس جمهور محترم این است، پروژه ای به این عظمتی، که تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران دارد و از طرفی، در برابر دولتی است که مدتهاست ادعاهای واهی بر سه جزیره ی ایرانی دارد و می تواند کمر اقتصاد آن را در این بازار راکد اقتصادی بشکند، چرا مسکوت مانده و هنوز ساخت آن آغاز نشده است؟!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد