همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

تاریخ به یغما رفته - بی توجهی مسئولان 2

در میان شبکه های تلویزیونی داخلی، شبکه سوم سیما از همه شبکه ها موفقتر است. دلیل آن هم پخش زنده مسابقات فوتبال داخلی و خارجی است که توانسته در ساعاتی از روز، بیننده را پای تلویزیون بکشاند. اما الباقی شبکه ها توفیق چندانی نداشته اند.

اما از حق نگذریم، باید بگوییم که در 15 سال اخیر، صدا و سیما در ساخت سریال های تاریخی - مذهبی سنگ تمام گذاشته است. هرچند ساخت سریال های تاریخی مربوط به ایران هم در دستور کار قرار داشت، اما با توجه به ایرادات تاریخی، آن موفقیت سریال های تاریخی - مذهبی را به دست نیاورد. همچون سریال روشنتر از خاموشی که چند سال پیش از شبکه اول سیما پخش شد که در آخر نفهمیدیم ماجرای زندگی ملا صدرا بود یا شاه عباس صفوی!!!!!!!! و یا سالهای مشروطه که ضمن ایرادات تاریخی که بیان آنها خود چند پست طولانی را می طلبد، با اذعان کرد که بیشتر از آنکه به ماجرای همان سال های مشروطه بپردازد، به ماجرا عاشق و معشوقی که از آذربایجان به اجبار روزگار به تهران کوچ کرده بودند، پرداخت. که البته معلوم نبود که همان داستان عاشق و معشوق چقدر سندیت دارد!

برای مقابله با تهاجم فرهنگی چه باید کرد؟

شاید راحتترین راه حلی که در چند سال اخیر به ذهن مسئولان مربوطه رسیده است، برخورد قانونی با مشکلات بیان شده در پست قبلی بوده است. مثلاً دستور جمع آوری دیش و ریسیور ماهواره، دستور جمع آوری فروشندگان سی دی های غیرمجاز و ... که البته تمام این ها مسکنی بیش نبوده و به جرأت می توان گفت که پس از گذشت 2 تا 3 روز دوباره «آش همان آش بود و کاسه همان کاسه». بدین ترتیب، با این راه حل کذایی هیچگاه به نتیجه نرسیدیم؛ بلکه مسئله کمی پیچیده تر و سنگین تر شد، به گونه ای که علاقمندی مردم به داشتن ماهواره و خرید از فروشندگان غیرمجاز سی دی، بیشتر شد و عملاً برخورد قانونی با شکست روبرو شد. 

هر چند ساخت سریال های با مضمون درست خود در این مدت توانست که بر بسیاری از مشکلات فابق آید، اما روند کند این ساخت و ساز، باعث شد که باز هم چهره ماهواره ها در خانه ها بیشتر نمود داشته باشد تا شبکه های صدا و سیما! از سریال های موفق سیما در قالب تاریخی - مذهبی می توان به سریال های امام علی(ع)، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مردان آنجلس، حضرت یوسف(ع) و ... نام برد که ضمن جذب مخاطبان فراوان، توانست جایگاه خوبی هم در کشورهای دیگر پیدا کند. به طوریکه آخرین اخبار از کشورهای عربی نشان دهنده ی توفیق روزافزون این سریال ها بوده است. اما این توفیقات در سریال های طنز خیلی کمتر بوده است. از سریال های فوق العاده موفق طنز می توان به پاورچین، نقطه چین، زیر آسمان شهر 1 و البته توفیق نسبی زیر آسمان شهر2 و مرد هزار چهره و سریال طنز و موفق و همچنین پر بیننده شبهای برره اشاره کرد. البته باید به این مجموعه ها، سریال های طنز با رویکرد اجتماعی ماه مبارک رمضان هم اشاره کرد که توانستند جایگاه مناسبی را پیدا کنند. در زمینه سریال های اجتماعی و ملودرام هم می توان به سریال نرگس و دلنوازان اشاره کرد که توانستند در میان مردم، جایگاه خوبی به دست آورند. اما در مجموع غالب سریال های پخش شده، نتوانستند آن آنگونه که باید و شاید جایگاهی محکم در بین خانواده ها داشته باشند.

اما در این میان سریال های افسانه گونه کره ای هم توانست جایگاه خوبی را در بین خانواده های ایرانی کسب نماید. سریال های موفق جواهری در قصر(یانگوم)، افسانه جومونگ، امپراتور دریاها، تاجر پوسان - که البته به موفقی و سریال قبلی نبود، اما این سریال هم جایگاه خوبی یافت - از آن جمله بودند. افسانه جومونگ تا بدانجا پیش رفت که صدا و سیما با پخش یک روز در میان این سریال توانست در زمان آشوبها و اغتشاشات، ساعاتی از روز را به کنترل این اغتشاشات بپردازد!!!! با آنکه پیش بینی می شد که روند پخش اینگونه سریال های کره ای ادامه بیابد، اما به ناگاه قطع این سریال های پرمخاطب، همه را شوکه کرد. بخصوص آنکه بیان می شد که حتی دوبله سریال امپراتور بادها که به نوعی ادامه سلسله گوگوریو را به نمایش می گذاشت و در میان مردم هم به جومونگ2 مشهور بود، به پایان رسیده و خبرهای رسمی و غیر رسمی از پخش این سریال در پاییز سال گذشته خبر داده بودند!

اما این ماجرای سریال های کره ای هم خود جای تأمل دارد! زیرا در بسیاری از موارد مشاهده شده بود که تاریخ کره نیز توسط فیلنامه نویسان دچار تحریف شده و جالبتر اینکه بسیاری از تاریخ ایران باستان دزدیده شده بود و بنام تاریخ کره جا زده شد. به طوری که در همان زمان ها بسیاری از وبلاگ ها و سایت ها شروع به انتقادات صحیح کردند.

در پست بعدی در این رابطه سخن خواهیم گفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد