همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

مترجم گوگل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مطلبی را خواسته باشید ترجمه کنید. بخصوص مطالب اینترنتی! اما دسترسی به دیکشنری ندارید و یا وقت زیادی را از شما خواهد گرفت.

بهترین راه حل برای اینگونه مواقع، استفاده از مترجم گوگل است!

اما مطمئناً با مترجم گوگل هم با مشکل برخورد کرده اید! شاید دلیل اصلی آن ترجمه های عجیب و غریب گوگل است. گوگل در برخی مواقع مسئله ی مهمی را که سایتی توضیح می دهد، به جای توضیح، سؤالی مطرح می نماید!در بعضی از جمله ها، کلمات را نمی شناسد! در مواردی هم جملات را اشتباه و یا بدون فعل ترجمه می کند!

راه حل آن چیست؟

هر چند راه حل برای تمام موارد مورد اشاره بالا وجود ندارد و هر راه حلی هم خود دچار مشکلاتی می باشد، اما یکی از راه حل های موجود برای اصلاح ترجمه متون دلخواه شما این است که شما قواعد دستور زبان سایت مورد نظر را بلد باشید. مثلاً در زبان عربی می دانیم که ابتدا فعل بعد فاعل و در آخر مفعول می آید!

در زبان انگلیسی ابتدا فاعل، بعد فعل و در آخر مفعول است و در زبان فارسی هم فاعل، مفعول و فعل به ترتیب قرار می گیرند.

این راه حل شاید بتواند کمی از مشکلات شما را بکاهد. هر چند باز هم ممکن است که دچارمشکلاتی شوید.

اگر قرار است که جمله ای را ترجمه کنید و در جایی بگذارید، بهتر است که چند بار این کار را تکرار کنید.

یعنی بار اول مطلبتان را از فارسی به انگلیسی برگردانید. سپس متن انگلیسی را مجدداً به فارسی برگردانید تا متوجه شوید که آیا این جمله ممکن است اشتباه معنی شده باشد؟ در بسیاری از مواقع این اتفاق افتاده است که مطلبی را گوگل کاملاً اشتباه معنی کرده است.

تقریباً همین چندی پیش برای یکی از دوستان چنین اتفاق مضحکی افتاد. بدین ترتیب که وی می خواست که جمله ای را در قسمت کامنت یکی از سایت های انگلیسی زبان که مربوط به عکس است، بگذارد؛ جمله ی وی چنین بود: «عکس های در گالری بسیار زیبا است» اما چون کمی با قواعد آشنا بود، متوجه شد که مترجم گوگل جمله را سؤالی مطرح کرده است! جمله ی انگلیسی را در خود گوگل قرار داد؛ پاسخ مترجم گوگل چنین بود: «آیا عکس های در گالری زیبا هستند؟» مترجم گوگل فعل را به ابتدای جمله آورده بود و جمله را سؤالی مطرح کرده بود. بنابراین حتماً چندین بار جملاتتان را چک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد