همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

دیه زن= ارزش زن!!!

تعجب نکنید! این نظر من نیست! این نظریه ایست که عده ای بنام دفاع از حقوق زن آن را مطرح می کنند! عده ای که خود را فمنیسم می نامند و این حق را برای خود قائلند که زن را با دیه بسنجند!! فکر می کنم که این عده از سر بیکاری و برای پر کردن اوقات فراغت دست به دامان این مسایل تاریخ مصرف گذشته می شوند. ارزش زن به دیه نیست! اگر بخواهیم معیار زن را به پول بسنجیم، آیا به نظر شما، وجود مهریه باعث بالا رفتن ارزش زن می شود؟!

اما اگر در اسلام دیه زن نصف دیه مرد، بیان شده، دلایل خاص و محکمی دارد که در این برهه فقط به بیان آن می پردازیم.

چرا اسلام دیه زن را نصف مرد قرار داده است؟!

ما از تمام دلایل به دو دلیل اصلی آن می پردازیم.

یکی از دلایل آن، حق نفقه ایست که بر گردن مرد می باشد! یعنی در اسلام مرد مؤظف به دادن خرجی به زن و فرزند است و بر او واجب است که به کار مشغول گردد.

دومین دلیل آن به جهاد است! یعنی اینکه بر مرد واجب است که در جهاد شرکت کند و به این ترتیب، اگر مردی در حادثه ای کشته شود، یک نیرو از نیروی سپاه اسلام کسر گردیده است و قاتل به این ترتیب دچار مجازات شده و باید دیه ای دو برابر زن پرداخت کند.

در اینجا طرفداران فمنیستی، معتقدند که زنان نیز می توانند به کار و جهاد مشغول شوند! اما بحث ما بر سر توان نیست! بلکه بر سر واجبات است! به طور خلاصه یعنی اینکه اگر مردی به دادگاه مراجعه کند و از زن خود برای نیاوردن خرجی خانه، شکایت کند، دادگاه شکایت وی را مردود خواهد دانست؛ حتی این موضوع شاید برای شما یک طنز محسوب شود! اما بالعکس، اگر زنی به دادگاه شکایت کند که شوهرش نفقه وی را پرداخت نکرده، دادگاه سریعا اقدام خواهد کرد و مرد را بازخواست خواهد نمود! در اینجا یک تفاوت را حس می کنید! برعکس آنچه که عده ای می اندیشند که دیه نصف یعنی بی ارزشی زن در برابر مرد، نشاندهنده ی آن است که اسلام اتفاقا به زن توجه ای بیشتر نموده است! چرا که با قرار دادن دیه دو برابر مرد نسبت به زن، این موضوع را یادآور می شود که زن پس از قتل همسرش، بدون سرپناه است و باید به وی توجه بیشتری نمود. بنابراین باید به خانواده ای که «نان آور» خود را از دست داده اند، دیه ای دو برابر تعلق گیرد تا بتوانند «گلیم خود را از آب بکشند»؛ یعنی هم ارزش مرد نسبت به حضور در جامعه و هم مبحث سرپرستی خانواده در این موضوع مدنظر گرفته شده است! اما در مقابل، اگر زنی به قتل برسد، چون هنوز «نان آور» خانه حاضر است، باید فقط ارزش زن نسبت به حضور در جامعه به خانواده و بازماندگان وی پرداخت شود.

اما موضوعی که در اینجا مطرح است، این است که همیشه همه زنان و مردان به قتل نمی رسند! بنابراین باید به این موضوع توجه شود که آیا اگر ارزش انسان با پول محک می خورد، به موضوع مهریه نیز به همان مقدار که به موضوع دیه توجه شده است، توجه کرده ایم؟ برخلاف موضوع دیه که فقط برای مقتولین در نظر گرفته می شود و در شرایطی است که اگر خانواده مقتول چه زن باشد و چه مرد، رضایت دهند، به موضوع دیه می رسد، اما مهریه و نفقه برای تمام زنان زنده لازم الاجراست! اما ارزشگذاری به زنان در اینگونه مواقع، به پول نیست! نگاهی به احکام اسلامی به صورت گذرا می کنیم!

زن پس از ازدواج مجبور به انجام امور خانه نیست و مرد هم نمی تواند همسرش را مجبور کند که امور خانه اعم از پخت و پز و یا نظافت خانه را انجام دهد! پس از آنکه زن، فرزندش را به دنیا آورد، مؤظف نیست که حتما کودک را از پستانش شیر دهد! بدین ترتیب، اگر زن، فرزندش را بدون منت شیر داد، منت بر شوهرش گذاشته، ولی می تواند در قبال شیر دادن فرزندش، از شوهرش، دستمزد طلب کند! در روایات اسلامی آمده است که: «بهشت زیر پای مادران است» و تا آنجا پیش می رود که امام خمینی(ره) می فرماید: «از دامان زن، مرد به معراج می رود» در حالیکه چنین روایات یا بیاناتی در مورد مردان نداریم!

در برخی مواقع شاهدیم که فمنیستها خواهان حق طلاق هستند! آیا آنانی که خواهان حق طلاق هستند، حاضرند به مردانشان، مهریه و نفقه پرداخت کنند؟ شاید این جمله مضحک باشد، اما دلیل روشنی است بر اینکه چرا مردان حق طلاق را دارا هستند!

پس چه خوب است، قبل از آنکه نظریه های بی ارزش خود را بیان کنیم، بهتر است ابتدا، در مورد دلایل آن تفکر کنیم!

نظرات 12 + ارسال نظر
مهرداد یکشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:39 ق.ظ http://boudan.blogsky.com/

مگه دیه رو به زن میدن که نصف بودنش مغایر با حقش باشه؟!
البته این حکم اسلام با حقوق مردان مغایرت دارد چرا مرد بیچاره که از زنش راحت شده نصف دیه بگیرد اما وقتی مرد رفت زن دیه کامل بگیرد و غرق رفاه شود؟

قربون آْدم چیز فهم!
اگه تونستی این حرف رو توی کله یه عده بی خرد بکنی!
ما هم دردمون همینه!
البته اون طرف هم به مردان ظلم نمی شه! دلایل عرض شد.

مهرداد دوشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:48 ب.ظ http://boudan.blogsky.com/

آپم

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 09:32 ق.ظ

جالب اینکه عنوان و مطالبتون تناقض داره: باید فقط ارزش زن نسبت به حضور در جامعه به خانواده و بازماندگان وی پرداخت شود.

اگر کشته شده زنی باشه که فرزندان یتیمی رو سرپرستی می کنه ارزش اجتماعی زن چی می شه؟ آیا اون زن که سرپرست خانوار هست نان آور خانه نیست؟ آیا اگر زنی که شوهرش حضانت و کفالت بچه ها رو قبل از مرگ به زنش داده در تامین معاش فرزندان کوتاهی کنه اونها حق شکایت به دادگاه ندارند؟

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 09:40 ق.ظ

ببینم جرات می کنید چند تا از پیام ها رو تایید کنید و جواب براش داشته باشید


جناب مهرداد دیه که فقط برای قتل نیست.. اونجایی که عضوی از زن ناقص می شه چی؟ آیا دیه به شوهرش پرداخت می شه یا به خودش؟ زنی رو در نظر بگیرید که بدنش ناقص می شه.. آیا اسلام حق طلاق رو به مرد نداده که از شر اون زن خلاص بشه؟ و زن سالمی رو به همسری بگیره؟ در واقعیت هم اکثر مردان خیانتکار هستند و زنی در اثر حادثه اگر نازا بشه طلاقش میدن.. چه برسه به نقص عضو های دیگه.. و زن مطلقه هم تامین هزینه های زندگیش به عهده هیچ مردی اعم از پدر یا همسر نیست.. دیه ش هم که نصف مرد هست بدنش هم که ناقص شده .. آیا این ظلم نیست؟
اما مردی که بیضه چپش رو از دست داده نه در باروریش مشکلی پیش می یاد نه زنی به این علت از شوهرش جدا می شه.. و نه حق طلاق با زن هست... یعنی حتی اگر زنش تقاضای طلاق کنه مجبوره برای خلاصی از دست شوهر مبلغی بهش پرداخت کنه یا از مهریه ش بگذره.. مرد هم با چنین نقصی در تامین هزینه های زندگی دچار نقصان نمیشه پس چرا باید دیه کامل یک زن به اون پرداخت بشه؟

دانای کل صاحب وبلاگ هم جواب بدن لطفا اگر تعصب ندارن و اهل انصاف و عقل هستند....

برای همه اش جواب بود، منتها چون دیر به دیر سر می زنم، دیر هم پاسخ دادم و تأیید کردم

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 09:49 ق.ظ

این دیگه خیلی مضحکه که نوشتی: یک نیرو از نیروی سپاه اسلام کسر گردیده است و قاتل به این ترتیب دچار مجازات شده و باید دیه ای دو برابر زن پرداخت کند.

اول اینکه مگر هر مرد مسلمانی مبارز و جهادگر هست؟ ثانیا مگر دیه به ارتش پرداخت میشه که همچین استدلالی جوابگو باشه؟

وقتی خفاش شب یک دختر دندانپزشک رو مورد تجاوز و قتل قرار داد پدرش یک سوال ساده پرسید:
آیا ضایعه مرگ دختر دندانپزشک من برای جامعه نصف ضایعه مرگ مرد فاسد و قاتلی هست که برای اعدامش باید نصف دیه یک مرد رو پرداخت کنم؟ خفاش شب مردی تنها و فاسد بود و خانواده ش سالها بود که فرزندشون رو طرد کرده بودند.. اما اون دختر اون مرد درد کشیده مادر یک کودک دو ساله و همسر مردی عاشق بود.. صدمات اجتماعی به کدام یک از خانواده ها بیشتر وارد شد؟

آیا خفاش شب یک جهادگر برای سپاه اسلام بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یا مردان داعشی و وهابی و شیعیان تکفیری پیرو شیرازی ها و......... که اسم اسلام رو به دمشون بستن حقشون دو برابر یک زن شیعه عفیف و فعال در جامعه است؟

خنده دار اینه که معنای سپاه اسلام رو در نظامی گری فهمیدید!

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 10:50 ق.ظ

در ضن کسانی که حق طلاق رو برای زن می خواهند از طرف دیگر کار را برای زن و مرد در داخل و خارج خانه هم مساوی می دانند. یعنی یا زن و مرد هر دو در خانه و هم خارج خانه کار کنند و یا مرد در خارج خانه و زن در داخل خانه کار کند و در عوض هر دو حق طلاق مساوی داشته باشند و اموال هم در حین طلاق نصف شود و زن مهریه و نفقه ای هم طلب نکند.

آیا این منصفانه تر نیست؟

نه منصفانه نیست!
چون گیریم که مرد مالی نداشت، تکلیف زن مفلوک چیه؟

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 10:56 ق.ظ

می گویید طبق اسلام:
زن پس از ازدواج مجبور به انجام امور خانه نیست و مرد هم نمی تواند همسرش را مجبور کند که امور خانه اعم از پخت و پز و یا نظافت خانه را انجام دهد! پس از آنکه زن، فرزندش را به دنیا آورد، مؤظف نیست که حتما کودک را از پستانش شیر دهد! بدین ترتیب، اگر زن، فرزندش را بدون منت شیر داد، منت بر شوهرش گذاشته، ولی می تواند در قبال شیر دادن فرزندش، از شوهرش، دستمزد طلب کند!

قوانینی که ضمانت اجرایی ندارد چه ارزشی دارد؟
اگر مرد به همین بهانه بخواهد زن را طلاق بدهد که زن کار خانه نمی کند و بچه ام را شیر نمی دهد. آیا اسلام قانونی برای حمایت از طن بی پناه دارد؟ یا از دید دادگاه و زن باز هم زن محکوم خواهد بود که زن ناسازگاری است.

اصلا اگر مرد بی هیچ دلیلی و از روی هوای نفس دلش بخواهد زنش را طلاق دهد که مهریه اش هم یک سکه است و یک ماه هم از ازدواجش نمی گذرد در اسلام راهی وجود دارد که بتواند مانع مرد باشد؟ (اینها را از روی شکم سیری نمی گویم. در پرونده های موجود در دادگاه پرونده های زیادی اینچنین وجود دارد. همانطور که زید پسرخوانده پیامبر هم بعد از یک شب کامجویی از زنش تصمیم به طلاق او گرفت و حتی پیامبر نیز نتوانست مانع او شود.

آیا این بی ارزش شدن زن نیست؟

اولاً این قوانین ضمانت اجرایی داره!
این مرد هست که باید ثابت کنه که هم نفقه داده و هم پول شیر فرزندش رو!
یعنی دقیقاً برعکس گفتید
اگر مرد بابت نفقه از زنش مدرکی نگیره، بعد زن ادعا کنه که نفقه مثلاً فلان مقدار ماه رو نگرفته، جا در جا دادگاه حکم به پرداخت نفقه می ده!
اما در مورد طلاق
آدمی که بدون تفکر ازدواج کنه، پاسخ عمل خودش رو می بینه!
اینکه زنی به چه دلیلی با مردی که مایل هست یک ماهه بعد از ازدواج زنش رو طلاق بده،ازدواج کرده، نتیجه عمل خودش هست
کما اینکه، بله قانون پیش بینی کرده و اگر زن طلاق نخواد، بیش از دو سال دادگاه طول خواهد کشید!! تا زوجین رو از طلاق منصرف و به کانون خانواده رو دوباره برپا کنه

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:07 ق.ظ

یکی از دلایل آن، حق نفقه ایست که بر گردن مرد می باشد!

همین دلیلی که عنوان می کنید آیا خود نشان از ظظلم به زن ندارد؟ دیه یک حد تعیین شده دارد و ثروت و فقر قاتل و مقتول در ان هیچ تاثیری ندارد.

اما حدود نفقه نامعلوم است و به راحتی امکان سوء استفاده قانون و مرد را از آن فراهم می کند.

قول مشهوری که وجود دارد این است که نفقه باید بر اساس شان خانوادگی زن باشد. یعنی اگر دختر در خانه پدر کلفت و کنیز و کارگر داشت بر شوهرش هم واجب است که چنین شرایطی را برای او تامین کند. اگر زنی در خانه پدرش 10 میلیون تومان در ماه خرج می کرد مرد هم باید در شان او برایش صرف نفقه کند.

حال سوال اینجاست که چرا زنی که شوهرش داراییهای بسیاری هم دارد و شان خانوادگی او همانی است که گفتم برای شکایت در نفقه به دادگاه می رود موظف به اثبات توان مالی مرد است و چون موفق به ارائه مدارک به دادگاه نشد برای او ماهی دویست هزار تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نفقه در نظر گرفتند؟
آیا نفقه داشتن خود توهین به زن نیست؟ نفقه ای که سر و تهش معلوم نیست و به راحتی زمینه ظلم به زن را فراهم می کند.

شما سر به قانون بزنید، متوجه اشتباهتون می شید!
برای دریافت نفقه نیازی به اثبات قدرت مالی مرد نیست!
اون چیزی که شما می گید، مهریه است

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:11 ق.ظ

جالب اینکه جواب خود در مورد ادعای نفقه را در پایان مطلب داده اید.

اگر مردی کشته شود زن می توان قبل از تقسیم ارث طلب مهریه و نفقه کند و اولین مالی که از مرده به وراث باید پرداخت شود مهریه و نفقه زن است. پس نیاز مالی زن در فقدان مرد برای دو برابر بودن دیه مرد مضحک است.

خانم محترم!
اگر مرده ارثی نداشت زن چه بکند؟!
دنبال بهانه اید با تفکر؟

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:16 ق.ظ

مهمترین سوال اینکه چرا قوانین کشور اسلامی می تواند میزان مهریه زن را که خود باید تعیین کند محدود نماید و از طرفی می تواند پرداخت آن را هم تقسیظ کند؟ و حتی دخل و تصرف در حلال ترین مطالبه زن کند و عندالمطالبه بودنش را دستکاری کند اما نمی تواند دیه قتل غیر عمد را تقسیط کند؟!!!!!!!!! حاشا و کلا به این عدالت

ظلم به زنی که به قول خودتان ضعیف و بی پناه است رواست؟ محدود کردن زن به دسترسی به حق مسلم خود رواست؟

واقعیت این است که هیچ کدام از حقوق شرعی که به زعم شما زن را متفاوت از مرد می کند در حال حاضر قابل مطالبه برای او نیست. نه در نفقه نه در مهریه و نه در قضیه کار زن در منزل و شیر دادن حق زن تامین نمی شود و این زنان هستند که همواره از حق خود می گذرند و در برابر آن توهین و تحقیر از سوی مردانی امثال شما دریافت می کنند

حاشا به غیرتتان

معنای حرفهاتون رو با مطلب من مقایسه کنید، ببینید دقیقاً به چه نتیجه ای می رسید

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:19 ق.ظ

آقا مهرداد مگه دیه بیضه چپ مرد رو به زن میدن کهبرابری اون با دیه جان خودش یعنی یک زن پایمال کننده حقش نباشه؟؟


منتر جوابتان خواهم ماند

بنده خدا شنبه 19 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:20 ق.ظ

پس چه خوب است، قبل از آنکه دلایل غیر عقلانی سخیف و بی ارزش خود را بیان کنیم، بهتر است ابتدا، در مورد دلایل آن تفکر کنیم! جناب بلبل پور

الان این تأیید حرفهای من بود یا رد آن؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد