همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

عید قربان

عید قربان مبارک

عیدی که گذشت، بعد از عیدغدیرخم و همپا با عیدفطر، از بزرگترین اعیاد اسلامی است.

رسم و رسومی برای مسلمانان از حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) بجا مانده است که متأسفانه در این چند سال اخیر که به شخصه به آن توجه کرده ام، دچار تحریف و تغییر شده است.

بسیاری بر این باورند که قربانی، یعنی ریختن خون گاو و گوسفند!!!! در حالیکه اصلاً به اصل ماجرا توجه نکرده اند؛ و جالب است که پس از ذبح حیوان، بهترین قسمتهای گوشت آن را برای خود و اعضای فامیل جدا می کنند!!!

این نوع ذبح اصلاً قربانی محسوب نمی شود و کسانیکه نذر کرده اند، به هیچ عنوان نذر خود را نیز ادا نکرده اند. حتی اگر در روز عید قربان هم نباشد و برای ادای نذر در روزهای مختلف سال هم صورت گیرد، قربانی به حساب نمی آید.

ذبح زمانی قربانی محسوب می شود که گوشت آن تا ذره ی آخر، به مستمند و فقیر برسد. اگر صاحب نذر، خود مستمند است، که نیازی به ادای نذر تا زمان مستطیع شدن، نیست؛ و اگر دارا است، که حق استفاده از کوچکترین ذره آن را برای خود و خانواده اش ندارد.

بنابراین لطف فرموده به دوستان و آشنایان و اهل فامیل برسانید که نذورات در میان فامیل در صورت مستطیع بودن، اعتباری ندارد. فلسفه قربانی برای رضای خدا، کشتن حیوان بی زبان نیست. بلکه گرفتن دست فقرا و مستمندان است؛ همانطور که یکی از دلایل روزه گرفتن شناخت زمان گرسنگی فقرا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد