همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور
همنوایی

همنوایی

وبلاگ شخصی رضا بلبل پور

مکتب ایرانی یعنی چه؟

مدتها پیش، زمانیکه مبحث مکتب ایرانی پیش کشیده شد، خود من از طرفداران آن بودم! منتها گذشت زمان بعضی وقتها به شما ثابت می کند که آنچه در گذشته آن را صحیح می دانستید، اشتباه بوده است!!! امروز هم از آن روزهاست!!! مدتها در مورد این کلمه ترکیبی تفکر کردم و بالا و پایینش کردم! هر چه این پازل را بیشتر کنار هم می چیدم، کمتر به نتیجه می رسیدم!!! اکنون که این مطلب را می نویسم، باز هم به نتیجه نرسیده ام!!! 

می دانید که اولین بار این کلمه توسط یکی از نزدیکان جناب رئیس جمهور بیان شد! رئیس جمهور هم متأسفانه ناشیانه از آن دفاع کردند و به قول بزرگی: اگر می خواهید چیزی را خراب کنید، آن را نکوبید، بلکه از آن بد دفاع کنید!!! کاری که خواسته یا ناخواسته توسط رئیس جمهور انجام شد.

اکنون کاری به سخنان رئیس جمهور ندارم! می خواهم بدانم مکتب ایرانی یعنی چه؟


اگر بخواهیم مکتب ایرانی را به تاریخ کهن و پر از افتخار قبل از اسلام بچسبانیم، که امکانش نیست! چرا که تاریخ ایران باستان چیزی بنام مکتب در آن وجود ندارد. تاریخ هم که تاریخ است، ربطی به مکتب ندارد! البته غالباً مکتب، تاریخی هست، اما تاریخ، مکتبی نیست!!! اگر هم بخواهیم در مورد دین زرتشت سخن بگوییم که آن هم مکتب نیست؛ بلکه دین است و فراتر از مکتب! در اصل مکتب شاخه ای از یک دین است. تا آنجا هم که ما اطلاع داریم، گوینده سخن هم مسلمان است! بنابراین هیچ ارتباطی بین این دو نیست!!!

اما می ماند که مکتب ایرانی دیگر کجا می تواند مصداق پیدا کند؟

اما موضوع دیگر که باید در ارتباط با مکتب ایرانی جستجو کرد، دین اسلام است، اما هر چه می چرخم، بیشتر سر در گم می شوم!!!!

اگر منظور از مکتب ایرانی، مکتب تشیع است، که باید بدانیم این مکتب از خاندان اهل بیت علیهم السلام برخاسته و ربطی به هیچ قوم و قبیله ای ندارد و همانطور که می دانید اسلام و قرآن معتقد به برابری همه در پیشگاه خداوند هستند، مگر در تقوا! بنابراین هیچ ارتباطی در این میان وجود ندارد.

اما می ماند مکتب اهل تسنن که یک مکتب دست ساز ایرانی است!!!! شاید تعجب کنید؛ اما بخاری، شافعی و .... همه ایرانی بودند و مکتب اهل تسنن دست ساز ایرانیها بوده است!!! اما در اکنون دیگر ایرانی ها خود آن مکاتب دست ساز را صحیح نمی دانند! به همین خاطر تشیع را صحیح می دانند و از این مکتب دست ساز فاصله گرفته اند.

حال سؤال این است که چگونه است یک شیعی ندانسته سخن از مکتب ایرانی می کند، در حالیکه در این مورد هیچ نمی داند!!!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد